Svar

Hej!
Jag heter Kajsa, är intresserad av att åka som Au-pair själv. Fick tips om att höra med dig från Ingalill, din faster?:) Hon & min mamma jobbar ihop. Men har du några tips? Hur kommer det sig att du åkte iväg som Au-pair? Vilket "företag" föreslår du att åka för? Hur är det att va Au-pair? :)
Kan berätta lite om mig själv kanske, jag är 18 år & har nyss hoppat av skolan, skoltrött helt enkelt!:p Har gått och småjobbat i 2 månader nu men känner jag vill prova på nått nytt och då dök Au-pair upp, blev genast jätte sugen på det. Hoppas du får tid till att svara på alla mina frågor!:)
Mvh Kajsalina Kohlberg

Hallå Kajsa! Inga-Lill är min faster ja :) Jag ska försöka svara på dina frågor så bra jag kan.
Jag kan inte riktig komma ihåg hur och var jag hörde det här med au pair men kommer man från Eda så gör man allt för att komma bort ;P Nejdå men USA har alltid varit en dröm för mig och då jag hörde det här om au pair (vart jag nu gjorde det) så kunde jag inte sluta att tänka på det och till slut kom jag till en punkt då jag kände att det här var något jag var tvungen att göra.
Jag gick på ett cultural care informationsmöte i Karlstad, vilket jag rekommenderar. Sen behöver du inte åka med CC men då får du iaf veta mer om att vara au pair. Cultural care (som jag då åkte med) har väl sina för och nackdelar, jag har inte haft några problem med dom men dom är dom dyraste tror jag men då är dom också dom största.
Sen finns det skandinaviska institutet som min kompis jag träffade här åkte med. Hon hade inget dåligt att säga om dom tror jag.
Eftersom CC är så stora har dom en hel del au pairer och det betyder att det tar en tid att finna en familj med dom. Jag har hört att SI är snabbare. Du kan alltid gå med i båda, då får du matchningar med familjer ifrån 2 håll.
Jag hade turen att få en väldigt bra värdfamilj så för min del funkar au pair livet väldigt bra (iaf så man överlever ett år;). Sen är ju grejen med att vara au pair att du bor hos en familj och tar hand om deras barn, vilket gör att du inte kan komma och gå som du vill. Du har andra att gå efter, inte bara dig själv.
Sen har du ju förstås fritid då du bara har dig själv att tänka på :) Bara man inte är för snabb och tar första bästa familj utan verkligen väljer familj med omsorg så kommer det att funka jättebra. Det gäller att ge och ta och får man en bra familj kommer dom göra allt för att ditt år i USA ska bli det bästa.
Jag kommer aldrig att ångra mitt beslut och jag tycker absolut att du ska gå in djupare i det här och ge det en chans. Det kommer bli en livserfarenhet du kommer att ha med dig i resten av ditt liv :)
Hoppas detta hjälper dig lite och har du mer frågor är det bara att fråga på!
Mvh Evelinn

Kommentarer
Postat av: Kajsalina Kohlberg

Ok, men får man flera familjer att välja på eller väljer dem ut en åt mig? Super bra svar, tack så jättemycket:)

2011-02-10 @ 19:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0